Квест
до Дня української писемності
та
мови
Мета: у цікавій ігровій формі ознайомити учнів з
розвитком слов’янської писемності та постатями, які відіграли важливу роль у
становленні української мови; розвивати логічне мислення, увагу,
спостережливість, уміння працювати в колективі; виховувати інтерес та повагу до
рідної мови.
Обладнання: маршрутні листи, ілюстрації, картки із
завданнями.
Учасники: учні 5-11 класів.
Учні об’єднуються в команди,
одержують маршрутні листи й, мандруючи, ознайомлюються з новою інформацією. Після цього змагаються, виконуючи завдання.
1.
Станція №1.
«Усьому початок – слово»
1.1.
Вступний
інструктаж. Пояснення маршруту.
1.2.
«Алфавітний
покажчик» - завдання щодо першої зупинки.
2.
Станція №2.
«Найперше світило словесності»
2.1.
Команди зачитують
інформацію про Нестора Літописця
2.2.
Заходять до
кабінету історії та розгадують загадку про священну тварину Древнього Єгипту.
2.3.
Знаходять правильні
сліди та крокують за ними.
2.4.
У сховку шукають
завдання і розгадують наступну станцію.
3.
Станція №3.
«Просвітителі думки»
3.1.
Команди зачитують
інформацію про Кирила та Мефодія.
3.2.
У класі – гра
«Пісні-перевертні».
3.3.
Завдання про
рослинні символи України та пошук їх у класі.
3.4.
Завдання про наступну зупинку.

4.
Станція №4.
«Статистика брехати не буде »
4.1.
Команди зачитують інформацію
про статистичні дані з української мови .
4.2.
Виконання завдання
в кабінеті математики.
4.3.
Знайти «відкриті
двері в майбутнє».
4.4.
Завдання щодо
наступної станції.
5.
Станція №5.
«Класична».
5.1.
Виконати завдання
«Латки» - пройти класики (нанесені на підлозі).
5.2.
У кінці класиків –
завдання «Чорний ящик».
6.
Станція
№6. «Зачитана».
6.1.
Виконання завдання в
бібліотеці.
6.2.
Пошук та виконання
завдання щодо наступної станції.
7.
Станція №7.
«Найдавніші абетки».
7.1.
Команди зачитують
інформацію про кирилицю та глаголицю.
7.2.
Виконання завдання
в кабінеті української мови.
7.3.
Пошук «Запрошення
до кабінету директора».
8.
Станція №8.
«Переможна»
8.1.
Виконання
заключного мовного завдання.
8.2.
Визначення
переможців.
8.3.
Вручення грамот та
призів.
ДОДАТОК ДО Станції №1.
«Алфавітний покажчик»
Розставте
слова в алфавітному порядку:
Герой, ангел, абетка, кара, ахати, альбо, блиск, клопіт, амінь, бій,
аблегат, нагляд, гамувати, амбіція.
Підкресліть
передостанню букву в кожному слові. Якщо правильно виконали завдання, прочитайте
місце наступної зупинки.
ДОДАТОК ДО Станції №2.
1.
Інформація про Нестора
Літописця
9 листопада – День української писемності та мови
Це свято одне
з наймолодших державних свят, яке було встановлено 1997 року Президентом
України Леонідом Кучмою. В указі було зазначено:
"Установити в Україні День української писемності і мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця. Цього ж дня православна церква вшановує пам'ять святого преподобного Нестора-літописця.
"Установити в Україні День української писемності і мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця. Цього ж дня православна церква вшановує пам'ять святого преподобного Нестора-літописця.
Преподобний Нестор-літописець – киянин, у сімнадцять
років прийшов у Києво-Печерську лавру послушником. Під час постригу в ченці
Нестор був удостоєний сану ієродиякона. Книжкова справа стала змістом його
життя.
Найвизначнішою працею Нестора - літописця є «Повість
временних літ» - літописне зведення, складене у Києві на початку ХІІ століття.
Це перша у Київській Русі пам’ятка, в якій історія держави показана на широкому
тлі світових подій. Преподобний Нестор довів розповідь з літописних зведень
кінця ХІ століття до 1113 року.
2.
У Давньому Єгипті
частіше зустрічаються в період Нового
Царства. Вони шанувалися єгиптянами як
священні тварини та були взяті під охорону. За шкоду, заподіяну священній
тварині, суворо карали. Знайдіть сліди цієї тварини, вони вам покажуть куди
прямувати далі. Бажаємо успіхів!
3.
Виконайте завдання
·
Назвіть творців
словянської писемності. (Кирило і Мефодій)
·
Він був
послідовником знаменитих Кирила і Мефодія. (Нестор Літописець)
·
Назвіть
найвизначніший твір Нестора Літописця. («Повість минулих літ»)
·
Де працювали Кирило
і Мефодій? (бібліотека)
·
День української
писемності та мови встановлено президентом України Леонідом Кучмою 9 листопада
199.. року. Остання
цифра підскаже вам у який кабінет прямувати.
Бажаємо успіхів!
ДОДАТОК ДО Станції №3
1.
Інформація про Кирила та
Мефодія
Прямим попередником слов’янської
мови - є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян - братами Кирилом і
Мефодієм.
Костянтин Філософ ( Кирило ) і його брат Мефодій
походили із Солуня (сучасні Солоніки ).За тих часів людність у цьому місці
складалася наполовину з греків, наполовину з слов’ян. Грекинею була мати
братів, а батько - болгарином. Тому брати з дитинства добре знали як грецьку
так і мову солунських слов’ян. Костянтин (Кирило) здобувши освіту в
Константинополі, знав східні мови, латинську, арабську і староєврейську, був
талановитим філологом, працював бібліотекарем у патріаршій бібліотеці, викладав
філософію у вищій константинопольській школі.
Мефодій був управителем
однієї слов’янської провінції у Візантії, а згодом став помічником Костянтина в
місіонерській, літературній і освітній діяльності. У 862 році візантійський
імператор Михайло і патріарх Фотій послали Костянтина і Мефодія в Моравію, де
вони на прохання місцевого князя Ростислава повинні були вести церковну службу
слов’янською мовою, що мала бути протиставлена латинській мові німецьких
місіонерів.
За свідченням джерел
Костянтин перед від’їздом до Моравії розробив слов’янську азбуку. А вже 863
року Кирило і Мефодій привезли до Велеграфа слов’янську абетку на 3 - 4
богослужебні книги, перекладені на слов’янську мову. У посланні папи Іоанна
VIII до моравського князя Святополка Костянтина названо "творцем слов’янського
письма".
2.
Гра «Пісні-перевертні»
Кожне
слово треба замінити на протилежне за значенням - і тоді Ти отримаєш рядок з
широко відомої української пісні.
Я ж тобі сказав
правду.
Гей,
в долині самотня верба.
Поклав
Іванко вогонь.
Померла
в дідуся одна сумна качка.
Шепоче
та радіє Дон вузенький.
День такий
сонячний.
3.
Польові рослинні символи України. Відшукайте ці квіти
у класі – там буде розміщено ваш наступний маршрут.
Удачі Вам!
4.
Шукайте клас,
який потрібно вирахувати, віднявши від кількості букв в українському алфавіті
цифру 24.
ДОДАТОК ДО
Станції №4
1.
Інформація про українську
мову
Українська мова
функціонує як національна мова українського народу в Україні. За даними
перепису 1989 р. у складі населення України, яке становило 51,4 млн. чоловік,
налічувалося 37,4 млн. українців. З цієї кількості рідною мовою - українську -
вважали 32,8 млн. чоловік. Поза межами України українська мова в усній формі
поширена в Росії, Молдавії, Білорусії, Казахстані. Крім того, українською мовою
послуговуються українці в Польщі, Чехії, Словаччині, Румунії, Сербії, Хорватії,
Угорщині, США, Канаді, країнах Латинської Америки, Австралії.
Ознаки української мови фіксуються в пам’ятках, починаючи з найдавніших джерел, датованих XI ст.
Ознаки української мови фіксуються в пам’ятках, починаючи з найдавніших джерел, датованих XI ст.
Існує два погляди на зародження і розвиток української мови як окремої
слов"янської : українська мова виникла після розпаду давньоруської мови у
XIV ст.; безпосереднім джерелом української, як і інших слов"янських мов,
виступає праслов"янська мова, розпад якої розпочався у VII ст.
Сучасна українська літературна мова
пов"язується з конкретною датою - виданням "Енеїди"
Котляревського у 1798р. Знаменита поема стала першим друкованим твором
написаним живою народною мовою.
Ще одна дата 1840 р., коли вперше було видано
твори Т.Г.Шевченка, - може вважатися доленосною : з того часу українська
літературна мова стала на важкий але плідний шлях розвитку і нормативної
стабілізації. На цьому шляху і перепони, і заборони, і кров та сльози найкращих
синів.
2.
Завдання: «Монофон».
Один учасник від команди
має за 1 хвилину написати змістовний текст, щоб всі слова у ньому починалися на
літеру «Д». Слова мають бути тільки
українські, не повторюватися і починатися тільки на літеру «Д».
3. Відшукайте в цьому класі «відкриті двері
в майбутнє», там ви знайдете наступний маршрут.
4. Розшифруйте запис і все
стане зрозуміло))))
18,1; 3,1,22; 28,7,15,1,32,23,31; 3;
15,19,21,11,6,19,21,12; 10;
15,16,1,22,11,15,1,17,11.
ДОДАТОК ДО
Станції №5.
1.
Завдання «Латки».
Відновіть фразеологізм,
вставляючи на вільне місце слово-латку
«Латки»: язик,
око, ніс, голова, серце, печінка, ноги.
1.
Розв’язався…
2.
Впадати в ….
3.
Водити за …
4.
Виткнути….
5.
Дати волю…..
6.
…. йде обертом.
7.
Лягти каменем на …
8.
… і два вуха.
9.
Сидіти в…
10.
Взяти … на плечі
Розгадавши фразеологізми – «проскакуйте» класики в довільній формі.
2.
Гра в «чорний ящик»
За 5-ма підказками ви повинні відгадати, що знаходиться
під чорним капелюхом.
Підказка 1. Найбільший такий предмет
має величезні розміри:6*3 метри, а його вага становить 492 кг. Висота
найменшого такого предмете – 0,3мм.
Підказка 2. Один із цих предметів
був проданий на аукціоні у 2013 році за 24 млн доларів.
Підказка 3. Щоб створити цей
предмет, людина використовує в середньому 475 годин свого часу.
Підказка 4. В Україні такий предмет
вперше з’явився у 1574 році за сприяння Івана Федорова.
Підказка 5. Грецькою це слово звучить як «бібліа».
Відповідь – КНИГА
Наступна
підказка (після закінчення завдання): Вас чекають у приміщенні, яке може називатися
вівліофіка, а в перекладі з інших мов воно означає «скриня для душі»
Відповідь – БІБЛІОТЕКА.
ДОДАТОК ДО
Станції №6.
1.
Ваше завдання – тілами написати герб України.
Після зарахованого завдання – знайти книгу з гербом
України за вказаним напрямком.
2. Відгадавши закодоване
слово, ви знайдете напрямок подальшого руху!!
СКАЛ СЬКЇРУНКАОЇ МИОВ
ДОДАТОК ДО
Станції №7.
1. Інформація про кирилицю та глаголицю.
Рукописи
X та XI ст. написані двома різними абетками. Одні написані кирилицею, інші -
глаголицею. Але яка з них давніша?
Цілий ряд фактів свідчить про те, що більш давньою абеткою слід вважати глаголицю. Найдавніші пам’ятки (у тому числі "Київські листки") написані саме на глаголиці.
Цілий ряд фактів свідчить про те, що більш давньою абеткою слід вважати глаголицю. Найдавніші пам’ятки (у тому числі "Київські листки") написані саме на глаголиці.
На
більшу давність глаголиці вказують також палимпсеста (рукописи на пергамені, в
яких старий текст зіскреблено і замість нього написано новий). На всіх
палімпсестах, що збереглись до наших днів, зіскреблено глаголицю й новий текст
написано кирилицею. Немає жодного палімпсеста, на якому була б зіскреблена
кирилиця й по ній написана глаголиця. Найдавніші книги, написані глаголицею,
дійшли до нас з XI ст. Найстаріша книга на Русі, написана кирилицею, —
Остромирове Євангеліє — 1057 року. Це Євангеліє зберігається в
Санкт-Петербурзі, в бібліотеці Російські Академії наук.
Є й інші факти, що свідчать про більшу давність глаголиці, але перераховувати їх занадто довго. Отже, в сучасній слав’яністиці вже ніхто не сумнівається в тому, що Константан Філософ (після хрещення Кирил) та його брат Мефодій "переклали" звуки слов’янської мови на пергамент за допомогою тієї абетки, яку сьогодні прийнято називати глаголицею. Пізніше (скоріш за все, на соборі в Преславі, в столиці болгарського царя Сімеона в 893 р.) з'явилася кирилиця, котра з часом витіснила глаголицю в усіх слов’янських країнах, за виключенням Північної Далмації (адріатичне узбережжя), де хорвати-католики продовжували писати глаголицею до цього часу.
В кирилиці літери мають більш просту та зрозумілу для нас форму. Яка абетка була винайдена Константаном, ми не знаємо, але саме кирилиця є основою нашого українського алфавіту. Кирилиця проіснувала практично без змін до часів Петра Першого, коли було внесено зміни в обриси деяких літер, а 11 з них були взагалі виключені з алфавіту. Новий алфавіт став бідніший за змістом, але простіший та більш придатніший для друку різноманітних цивільних ділових паперів. Він й отримав назву " цивільний ".
Є й інші факти, що свідчать про більшу давність глаголиці, але перераховувати їх занадто довго. Отже, в сучасній слав’яністиці вже ніхто не сумнівається в тому, що Константан Філософ (після хрещення Кирил) та його брат Мефодій "переклали" звуки слов’янської мови на пергамент за допомогою тієї абетки, яку сьогодні прийнято називати глаголицею. Пізніше (скоріш за все, на соборі в Преславі, в столиці болгарського царя Сімеона в 893 р.) з'явилася кирилиця, котра з часом витіснила глаголицю в усіх слов’янських країнах, за виключенням Північної Далмації (адріатичне узбережжя), де хорвати-католики продовжували писати глаголицею до цього часу.
В кирилиці літери мають більш просту та зрозумілу для нас форму. Яка абетка була винайдена Константаном, ми не знаємо, але саме кирилиця є основою нашого українського алфавіту. Кирилиця проіснувала практично без змін до часів Петра Першого, коли було внесено зміни в обриси деяких літер, а 11 з них були взагалі виключені з алфавіту. Новий алфавіт став бідніший за змістом, але простіший та більш придатніший для друку різноманітних цивільних ділових паперів. Він й отримав назву " цивільний ".
2.
Прочитайте текст старослов’янською мовою


3.
Знайдіть текст
«Слова про похід Ігорів, Ігоря, сина Святослава, внука Олега» серед інших
творів давньої української літератури Х-ХУІІІ ст. – там підказка, що робити
далі.
4.
Відгадане
закодоване слово, укаже вам напрямок. Слово з 8-ми букв, друга – «и», остання –
«р». Підказка: приміщення поряд. Бажаємо успіхів!!
ДОДАТОК ДО Станції №8.
Виконати
завдання:
складіть акровірш до слова М
О
В
А
Маршрутний
лист
№
|
Назва станції
|
Координатори
|
1.
|
«Усьому початок –
слово»
|
Вчителі
української
мови та
літератури,
педагог-організатор
|
2.
|
«Найперше світило
словесності»
|
Вчителі
української
мови та
літератури,
педагог-організатор
|
3.
|
«Просвітителі
думки»
|
Вчителі
української
мови та
літератури,
педагог-організатор
|
4.
|
![]() |
Вчителі
української
мови та
літератури,
педагог-організатор
|
5.
|
«Класична»
|
Вчителі
української
мови та
літератури,
педагог-організатор
|
6.
|
«Зачитана»
|
Вчителі
української
мови та літератури,
педагог-організатор
|
7.
|
«Найдавніші
абетки»
|
Вчителі
української
мови та
літератури,
педагог-організатор
|
8.
|
«Переможна»
|
Вчителі
української
мови та
літератури,
педагог-організатор
|
Немає коментарів:
Дописати коментар