Про автора

Головна сторінка

Освітні документи

Візитка

Візитка

Контактна інформація

Новини

Освітні сайти

25.02.20





Якщо Ви бажаєте навчити дітей, то це Божий хрест,

а якщо Ви прагнете навчатися разом із дітьми, то це Божий дар.

 

Учитель приходить до школи , щоб запалити вогник у дитячих очах, щоб не залишити байдужими дитячі душі, щоб забарвити навчання радістю, щоб школа стала для дітей рідною. Коли тільки-но починаєш працювати , здається, що тебе розуміють усі вихованці. І якщо згодом виявляється, що це не так, починаєш шукати те, що має зацікавити дітей.

ХХІ століття –  це епоха змін, інновацій, епоха інтелекту, глобалізації. Щоб іти в ногу з часом і постійно задовольняти запити високоерудованих і допитливих учнів, сучасний учитель не може залишатися на старих позиціях і зупинятися на досягнутому.
            Чому сьогодні погіршилась дисципліна? Чому далеко не всі учні приділяють достатньо уваги підготовці до уроків? А відповідь проста – не цікаво! Навколо скільки інших інтересів. І одна із них – комп’ютер. Комп’ютери стрімко увійшли в різноманітні сфери  повсякденної діяльності суспільства, тому широке запровадження комп’ютерної техніки у процесі навчання є важливим завданням педагогів.


Отже, головне завдання сучасного уроку – це створення такої ситуації, щоб учневі було цікаво, щоб дитина мала  змогу розвивати свої здібності.
Тому я обрала  проблемним питанням у своїй роботі  «Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури». Додаток1
Актуальнішим стає питання про використання мультимедійних технологій в освіті. Вони формують соціальні, мотиваційні, естетичні, мовні, культурологічні, комунікативні компетенції учнів, сприяють розвиткові особистості, її повноцінній самореалізації в сучасному житті.
       Вважаю, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає. Додаток 2
Досвід переконує, що комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності,творчих здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Також забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає можливість покращити якість навчання.
Науково-педагогічна література подає безліч різноманітних мультимедійних жанрів:
- блок-тема ,
- медіаурок,
- самодиктант,
- тестові завдання,
- медіапроект,
- медіатвори,
- творчі презентації,
- віртуальні екскурсії,
- медіаекспресії,
- літературний портрет,
- динамічні таблиці,
- статичні таблиці…              Додаток 2
У своїй роботі використовую:
-  інформаційні технології;
-  електронні підручники;
-  окремі типи файлів (зображення, відео-, аудіо-, анімації);            Додаток 3
Надаю перевагу використанню власного ди­дактичного засобу - мультимедійної комп'ютерної пре­зентації, зокрема таких її видів:
-  презентації для лекційного викладу матеріалу;
-  презентації для повторювально - узагальнювальних уроків;
-  презентації для уроків тематичного оцінювання знань.
Учень  - співтворець уроку. Адже використан­ня презентацій передбачає активну взаємодію учителя та учня. Діти залучаються до навчального процесу як актив­ні учасники. Саме для цієї роботи використовується програма Роvег Роіnt, за допомогою якої учні створюють презента­ції за результатами своєї дослідницької діяльності за змі­стом літературного твору, під час опрацювання характе­ристики героя, біографії письменника. Ця ефективна форма допомагає узагальнювати, відпрацьо­вувати, повторювати, систематизувати і створювати нове на основі вивченого.
Використовую також записи телепередач про письмен­ників, що вивчаються у шкільному курсі українсь­кої літератури, наприклад, про Олеся Гончара, Івана Багряного, Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру та багатьох інших. Перегляди фільмів або їх фрагментів за прочи­таними програмовими текстами, наприклад, "Тіні забутих предків" за повістю М. Коцюбинського, "Наталка Полтавка" за І. Котляревським, "Украдене щастя", "Захар Беркут" за І.Я. Франком та інші. Комп'ютерні програми, електронні інформа­ційні джерела, які урізноманітнюють методичні прийоми і підвищують мотивацію навчальної діяль­ності, заохочують школярів до творчого читання художніх творів є такі, як: "Живий голос Василя Стуса", "Тарас Шевченко". Життя і творчість.", мультфільм «Енеїда».     Додаток 4
Досить важливим, на мою думку, є застосування комп'ютера на уроках підсумкових. Адже комп'ютер має здатність конт­ролювати й опитувати учнів, оцінювати їхні знання, вміння і навички.
     При підготовці до уроку з використанням комп’ютерних технологій варто дотримуватися таких правил:
1. Комп’ютерні технології – не самоціль, а засіб досягнення мети уроку.
2. Урок із використанням КТ повинен відповідати принципам дидактики.
3. Не зупинятись на апробованих, добре знайомих учням формах роботи з комп’ютерними засобами навчання, вивчати можливості КТ, знаходити нові форми інтерактивної взаємодії “учень – комп’ютер – учитель”. Адже пізнане – лише невелике віконце у світ нового.
Така робота викликає у дітей схвалення й утвер­дження у класі сприятливого для навчання мікро­клімату. Адже учень упевнений в об'єктивності виставленої йому комп'ютером оцінки.
При підготовці до уроку з використанням комп’ютерних технологій варто дотримуватися таких правил:
1. Комп’ютерні технології – не самоціль, а засіб досягнення мети уроку.
2. Урок із використанням КТ повинен відповідати принципам дидактики.
3. Не зупинятись на апробованих, добре знайомих учням формах роботи з комп’ютерними засобами навчання, вивчати можливості КТ, знаходити нові форми інтерактивної взаємодії “учень – комп’ютер – учитель”. Адже пізнане – лише невелике віконце у світ нового.
            Також цікавими та ефективними є такі методи як: літературний портрет, віртуальні екскурсії, медіапроект, тестові завдання у прогамі Learning Apps, самодиктант,
     Мультимедійні технології доцільно використовувати на будь-якому етапі уроку:  під час вивчення нового матеріалу,  закріплення нової теми; для перевірки й поглиблення знань, як додатковий матеріал до уроків; при перевірці фронтальних самостійних робіт; у вирішенні проблемних питань; як засіб емоційної розгрузки; як засіб для виготовлення роздавального дидактичного матеріалу, кодограм, карток.
Працюючи над даною проблемою, дійшла вис­новку, що у класах, де використовуються мультимедійні тех­нології, навчально-виховний процес відзначається такими пере­вагами:
* краще сприймається матеріал учнями, зростає їх зацікавле­ність (сучасного учня дуже важко чимось здивувати, тим бі­льше зацікавити),
* відбувається індивідуалізація навчання, розвиток творчих здібностей (залучення школярів до створення уроків, проектів, презентацій),
* скорочуються види робіт, що стомлюють учня, викори­стовуються аудіовізуальні засоби (музика, графіка, анімація) з метою підвищення активності дітей,
* зростає  динамічне подання матеріалу,
* забезпечуються умови для формування самооцінки учня та його для самостійної роботи.
На  уроках також  використовую форми та методи кооперативного навчання: робота в парах, в групах, акваріум; дебати; навчаючись-вчуся; мікрофон; мозкова атака, «Так чи Ні», «Німий диктант» (картинки з малюнками учні розглядають, записують слова, що називають зображене, ставлять наголоси, пояснюють орфограми.  Додаток 5
Проводжу  різного виду уроки:  урок – казка,  урок –змагання, урок –  диспут,  урок -   КВК.,    урок – лекція ,  урок –дослідницьких робіт .
Учні на таких уроках активні, зростає їх творчий потенціал, зацікавленість, бажання здобувати знання.
В нашій школі практикується проведення тижнів української мови та літератури. Це відбувається двічі на рік: восени – до Дня української писемності та весною – до Шевченкових днів.
На кожен день тижня плануємо захід, підказаний його темою. Це виставки конкурсних робіт на кращий учнівський малюнок, сенкан, вірш або поезію, конкурс  на кращий віртуальний лист улюбленому письменникові, буклети, стінгазети, лепбуки, читацькі конференції, круглі столи, конкурс на краще читання поезії, виставка творчих робіт “У творчості прекрасна мить”, «9 листопада – день української писемності», виставки видатних мовознавців «Від людини залишаються лиш діла її», турнір знавців української мови та літератури, інформаційні хвилинки, квести. Охоче учні долучаються до випуску загальнлшкільних газет. Додаток 6
Найбільш незабутніми стали такі позакласні заходи, як:  «Ти – наше диво калинове/ Кохана материнська мово!», «Ми тебе не забули, Тарасе»,  «250-річниця з дня народження Івана Котляревського», «Мовознавчий квест».Також щороку учні нашої школи пишуть радіодиктанти та диктанти єдності.. Додаток 7- 9
Життя учнівського колективу не може бути повноцінним без творчості. Творчість є безпосередньою потребою дітей. Щоб стимулювати учнівську творчість, впроваджую такі форми роботи, які викликають у дітей потребу комунікативної діяльності. Це шкільні, районні, обласні олімпіади, та конкурси. Додаток 13
Учні нашої школи – постійні учасники  та неодноразові переможці наукових робіт. Під моїм керівництвом були написані: наукова робота «Поховальний обряд в селі Бояни»(І місце); науково-дослідницька робота «Духовна спадщина села Бояни» (ІІІ місце); науково-дослідницька робота «Комунікативні ситуації знайомлення без посередника, знайомлення через посередника вербальними та невербальними способами» (І місце)  Додаток 14
Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації. Вона вимагає, щоб над матеріалом, який вивчається, учень розмірковував, бачив зв’язок з іншою інформацією і послідовність між нею. А також шукав відповіді на запитання, які виникають у процесі навчання, що збуджує процес мислення, яке призводить до бажаного запам’ятовування і сприяє розвитку пам’яті. В учнів зникає страх зробити помилку, а виникає прагнення виправити, знайти відповіді, щоб більше помилок не виникало. З’являється вміння вирішувати і виправляти власні помилки однокласників. Процес навчання  стає процесом дослідження.
Отже, мультимедійний урок -  один із засобів особистісного навчання. Такий урок розрахований на кожного учня окремо і на клас в цілому. Кожен епізод уроку в окремого учня викликає особисті почуття, бачення в окремих  його частинах цілого, захоплення і бажання знайти результат, відповісти на поставленні запитання , бути активним до всього, що відбувається на змінних слайдах. Такий урок не примушує, а заохочує, пробуджує інтерес, захоплює побаченим  і власними перемогами, які здобуті на даному етапі чи взагалі на уроці. Такі уроки емоційні, насичені різновидністю і різноплановістю, вони різнорівневі, творчі і художні.
Отже, дійшли до висновку, що використання комп’ютерних технологій вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета у комп’ютерному класі, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу у своїй діяльності прагнемо урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути у вічному пошукові-це значить «шукати енергію слова в енергії душі».



 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар