Літературні течії, напрями
Авангардизм — течія в літературі та мистецтві, яка
з'явилася в другому десятиріччі XX ст. та проявилася в стихійному протесті
проти інших традицій в розвитку художньої культури.
Бароко —
один із художніх напрямів кінця XVI — другої полов. XVIII ст., що відзначався
пишною декоративністю й особливою урочистістю та багатою метафоричністю,
високою емоційністю й посиленим інтересом до зображення контрастних явищ.
Найчіткіше бароко проявилося в архітектурі та малярстві.
В Україні — в будівлях С. Ковніра.
В українській літературі — панегіриках, проповідницькій прозі, вертепній драмі
тощо.
Бароко в художній та інтелектуальній творчості в Україні (середина XVII - XVIII
ст.): "Синопсис, чи Коротке зібрання од різних літописців" (1674),
козацькі літописи.
Поети-представники класичного бароко: Якуб Галатович, Лазар Баранович, Іван
Величковський, Феофан Прокопович, Григорій Сковорода.
Декадентство —
літературна течія в європейській літературі, мистецтві та культурі (кінця XIX —
поч. XX ст.), яка проповідувала ідеї "чистого мистецтва"
("мистецтва для мистецтва"), відмежовування від соціальних конфліктів
тощо.
У Галичині письменники-декаденти створили літературне угруповання "Молода
муза" (1906-1909).
У Східній Україні декаденти групувалися навколо "Української хати".
Експресіонізм —
одна з авангардистських течій в літературі та мистецтві першої чверті XX ст.,
представники якої проголошували єдинодійним духовний світ людини, що часто
поданий у фантастичному чи гротескному ракурсі.
Як приклад — театральні вистави Леся Курбаса.
Імпресіонізм —
течія в мистецтві (живописі, скульптурі, літературі, музиці) другої половини
XIX — початку XX ст. "Пейзажне бачення" навколишньої дійсності,
зображення життя соціальних низів, використання художньої деталі для передачі
найменших відтінків навколишньої дійсності.
Класицизм —
художній метод і напрям в європейській літературі та мистецтві XVII — поч. XIX
ст., представники якого проголошували ідеальним і класичним, гідним
наслідування своєрідно трактоване античне мистецтво.
В українській літературі принципи класицизму знайшли відображення у шкільній
літературі, в трагікомедії Ф. Прокоповича "Владимир" та ін. творах.
Модернізм —
літературний напрям в мистецтві та літературі XX ст., який відзначається
новаторством, експериментом, особливістю художніх засобів для передачі
своєрідності епохи тощо.
Реалізм —
художній метод літератури та мистецтва, який полягає в правдивому, історично
конкретному, об'єктивному і всебічному відтворенні життя.
Реалізм бере початок з епохи Відродження (XV — XVII ст.).
Другий етап реалізму припадає на епоху Просвітительства (XVII — XVIII ст.). В
українській літературі реалізм почав формуватися з кінця XVIII — поч. XIX ст.
Його вважають раннім, просвітительським (І. Котляревський, І. Квітка-Основ'яненко).
Третій етап у розвитку реалізму — критичний реалізм (40—90 рр. XIX ст.)
Четвертий етап — соціалістичний реалізм (20—70 рр. XX ст.).
Романтизм —
художній метод і напрям в літературі та мистецтві кінця XVIII — першої пол. XIX
ст.), який базується на створенні напружених сюжетів, яскравих описів,
захоплюючих художніх образів, узагальнень, шо мають велике ідейно-естетичне
значення.
В Україні розвиток романтизму тісно пов'язаний з творчістю Л. Боровиковського,
А.Метлинського, М. Костомарова, М. Шашкевича, молодого Т. Шевченка.
Сентименталізм —
художній метод і напрям в літературі XVIII ст., представники якого основну
увагу звернули на глибоке відтворення переживань, почуттів і пристрастей
простої, незнатної людини з метою розчулити читача, викликати сердечне
співчуття і сльози у читача.
Найяскравіші твори української літератури, написані в дусі сентименталізму:
повісті "Маруся", "СердешнаОксана" Г. Квітки-Основ'яненка,
частково "Наталка Полтавка" І. Котляревського.
Символізм —
літературно-мистецький напрям кінця XIX — поч. XX ст., що головним художнім
засобом творчості обрав символи як засіб вираження незбагненної суті явищ життя
і таємничих індивідуальних уявлень митця.
Футуризм —
напрям в літературі (переважно поезії) і мистецтві початку XX ст., який
пропагував "мистецтво майбутнього", відповідним новій добі з її
технічним прогресом, новими ритмами тощо.
Лідером футуристів в українській літературі був М. Семенко, інші письменники,
які прийшли в українську літературу на початку XX ст
РОМАНТИЧНА
ТЕЧІЯ В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ
У європейській літературі романтизм як один
із провідних напрямів у літературі, науці, мистецтві виник на межі XVIIІ-XIX
ст.
В українській літературі романтизм поширився у перші десятиріччя XIX ст.
Помітну роль у становленні романтичної течії в літературі відіграли: Харківська
школа романтиків (Євген Гребінка, Левко Боровиковський, Іван Срезневський).
Найпопулярніші видання:
"Український альманах" (1831), "Запорожская старина"
(1833-1838).
Галичина — гурток "Руська трійця" (М. Шашкевич, І. Вагилевич, Я.
Головацький).
Альманах "Русалка Дністровая" (1837).
Київська школа романтиків (А. Метлинський, М. Максимович, П. Куліш, Т.
Шевченко, М.Костомаров).
Поети-романтики першої і другої половини XIX ст.: В. Забіла, Є.
Гребінка, В. Петренко, О.Афанасьєв-Чужбинський, Т. Шевченко (рання творчість),
С. Руданський, Ю. Федькович.
СЕНТИМЕНТАЛІЗМ
В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ
Представники сентименталізму, їхні твори:
І. Котляревський, "Наталка Полтавка" (частково);
1. Квітка-Основ'яненко, "Маруся", "Сердешна Оксана",
"Козир-дівка".
РЕАЛІЗМ
В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ
Представники реалістичної течії другої
половини XIX ст:
І. Франко, О. Кониський, Б. Грінченко, І. Манжура, П. Грабовський, В.
Самійленко, І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний, І. Карпенко-Карий, М. Старицький,
М. Кропивницький.
Реалізм, починаючи із 40-х рр. XIX ст. від творчості Т. Шевченка (пізній
період), прийнято називати критичним реалізмом.
СТИЛЬОВІ
ТЕЧІЇ НА ЗЛАМІ ХІХ-ХХ СТ.
У поезії кінця XIX — початку XX сторіччя знайшли
своє виявлення неоромантизм, символізм, декаданс, що об'єднуються під загальним
поняттям "модернізм".
Представники модернізму: В. Пачовський, М. Яцків, П. Карманський,
М. Вороний, Олександр Олесь.
Письменники-імпресіоністи: М. Коцюбинський, Б. Лепкий, В. Стефаник.
СТИЛЬОВА
РІЗНОМАНІТНІСТЬ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ 20-Х РР. XX СТ.
Символізм
Символістське угруповання "Біла студія" (1918 р.). Представники:
П. Тичина (рання творчість), О.Слісаренко, М. Семенко, Я. Савченко та ін.
поети.
Футуризм
Угруповання "Фламінго" (1919 р.), пізніше "Асоціація
панфутуристів" ("Аспанфут").
Представники: Михайло Семенко, Гео Шкурупій, Олекса Слісаренко, Юліян
Шпол.
Неокласицизм
Неокласики об'єдналися навколо журналу "Книгар" (1918-1920).
Представники: М. Зеров, М.Рильський (рання творчість), М. Драй-Хмара, П.
Филипович, Ю. Клен, В. Домантович та ін.
Неоромантизм
Найсильніша течія в літературі 20-х рр.
Представники: Ю. Яновський, В. Чумак, В. Еллан-Блакитний, Є. Плужник, В.
Сосюра, М. Бажан (рання творчість).
МЕТОД
СОЦІАЛІСТИЧНОГО РЕАЛІЗМУ В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ
З 1934 до поч. 80-х рр. XX ст. домінуючим методом (напрямом) в українській
літературі став соціалістичний реалізм.
ПОСТМОДЕРНІЗМ
З'явився в українській літературі у 80-90-х
рр. XX ст.
Літературні об'єднання: "Бу-Ба-Бу", "ЛуГоСад",
"Нова дегенерація", "Молоде вино", "Червона фіра"
та ін.
Представники: Ю. Андрухович, О. Забужко, Є. Поликовський, Б.
Жолдак, В. Ведмідь, В. Махно, Б. Щавурський, Т. Гаврилів, І. Андрусяк, С.
Жадан, І. Малкович та інші письменники сучасності
Немає коментарів:
Дописати коментар